voor professionals

Welke soort zorg wordt geboden in een onderwijszorgarrangement?

Binnen een onderwijszorgarrangement wordt gerichte ondersteuning geboden aan leerlingen die extra zorg nodig hebben om tot leren en ontwikkeling te komen. De zorg kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de behoefte van een kind. Hieronder staat een aantal voorbeelden.

  • Begeleiding bij sociaal-emotionele problemen
    • Denk aan ondersteuning bij faalangst, gedragsproblemen of het versterken van weerbaarheid en zelfvertrouwen.
  • Ondersteuning bij leerproblemen
    • Bijvoorbeeld hulp bij dyslexie, motorische problemen of bij concentratie- en aandachtsproblemen.
  • Ondersteuning bij aanleren van schoolse vaardigheden
    • Ondersteuning bij het aanleren van executieve functies, zoals plannen, organiseren en structureren. 
  • Psychologische of (ortho)pedagogische begeleiding
    • Voor onder andere leer- en gedragsvraagstukken.
  • Lichamelijke of medische ondersteuning
    • Voor leerlingen met een chronische ziekte, motorische beperking of andere medische behoeften. 
  • Begeleiding richting herstel van schoolverzuim
    • Wanneer een leerling langdurig afwezig is geweest, bijvoorbeeld door ziekte, kan zorg ondersteuning bieden bij het herstelproces en de terugkeer naar school. 
  • Opstellen en uitvoeren van ontwikkelings- of ondersteuningsplannen
    • Zorgprofessionals kunnen samen met kind, ouders en school een plan opstellen waarin duidelijk wordt afgesproken aan welke onderwijsdoelen een kind wil werken, welke ondersteuning een kind daarbij krijgt en hoe die ondersteuning wordt uitgevoerd. 
  • Zorgcoördinatie tussen school, jeugdhulp, GGZ en andere zorgaanbieders
Wie biedt ondersteuning binnen een onderwijszorgarrangement?

De dagelijkse ondersteuning binnen een onderwijszorgarrangement wordt geboden door:

  1. School zelf
    • De school levert een groot deel van de ondersteuning, bijvoorbeeld door interne begeleiders, zorgcoördinatoren of remedial teachers. Het gaat bijvoorbeeld om extra begeleiding binnen de klas, individuele ondersteuning of sociaal-emotionele begeleiding.
  2. Jeugdhulpverleners/maatschappelijk werkers
    • Professionals van jeugdzorginstanties (bijvoorbeeld Jeugdteam, Jeugd- en Gezinscoaches) bieden hulp bij bredere problematiek, zoals opvoedingsproblemen, financiële problemen, trauma of gedragsproblemen. Het kan gaan om lichte ambulante hulp, maar ook intensievere jeugdhulp.
  3. GGZ-instellingen (Geestelijke Gezondheidszorg)
    • Jeugd-GGZ kan gespecialiseerde begeleiden bieden aan leerlingen met psychische problemen (zoals angststoornissen, depressies, autisme) 
  4. Zorgprofessionals voor lichamelijke ondersteuning
    • Bijvoorbeeld gespecialiseerde verpleegkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten of maatschappelijk werkers. Dit is relevant als een leerling door een fysieke beperking aangepaste ondersteuning nodig heeft.
  5. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
    • Zij financieren vaak (een deel van) het onderwijszorgarrangement en regelen ook de toewijzing van ondersteuning.
  6. De jeugdgezondheidszorg
    • Zij zorgen dat onderwijs en zorg en thuissituatie goed op elkaar worden afgestemd.
Wat is het verschil tussen een onderwijszorgarrangement en een ontwikkelingsperspectief?

Een onderwijszorgarrangement is een arrangement waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze arrangementen zijn speciaal voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om onderwijs te kunnen (blijven) volgen. Het is mogelijk dat een leerling in een onderwijszorgarrangement een ontwikkelingsperspectief heeft. Het ontwikkelingsperspectief is een specifiek plan voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. De focus ligt op het onderwijs en welk doelen een leerling wil behalen. Het onderwijs heeft de regie over het ontwikkelingsperspectief. In onderstaande tabel staan de verschillen weergeven. 

Onderwijszorgarrangement (OZA)Ontwikkelingsperspectief (OPP)
DoelEen onderwijszorgarrangement is bedoeld voor leerlingen die extra zorg en ondersteuning nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen, bijvoorbeeld vanwege een beperking, gedragsproblemen of andere complexe zorgbehoeften. Het biedt maatwerk voor de leerling door een combinatie van onderwijs en zorg.Het ontwikkelingsperspectief is gericht op het onderwijsleerproces en het ontwikkelingsperspectief van een leerling die extra ondersteuning nodig heeft (bijvoorbeeld bij leerproblemen, gedragsproblemen of een beperking). Het richt zich op de onderwijsdoelen die een leerling wil behalen en welke stappen daarvoor nodig zijn om deze doelen te bereiken. 
InhoudEen arrangement bestaat uit een op maat gemaakt plan waarin de zorg- en onderwijsbehoeften van de leerling worden geïntegreerd. Het kan bijvoorbeeld gaan om specialistische zorg, aangepaste onderwijstijd en/of begeleiding door zorgprofessionals naast het reguliere onderwijs.Het ontwikkelingsperspectief beschrijft de onderwijsdoelen voor een leerling op lange termijn en de ondersteuning die nodig is om die doelen te bereiken. Het plan bevat concrete afspraken over het onderwijsaanbod en de benodigde aanpassingen.
Voor wieEen onderwijszorgarrangement wordt vaak ingezet bij leerlingen die dreigen uit te vallen uit het regulier of speciaal onderwijs of reeds zijn uitgevallenHet ontwikkelingsperspectief wordt gebruikt voor leerlingen die extra ondersteuning krijgen (bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs) en helpt om te zorgen dat ze zich binnen hun mogelijkheden kunnen ontwikkelen.

Scroll naar boven